HomeMarketingČlánky o marketinguCloud je mrak, aneb virtualizace marketingu

Cloud je mrak, aneb virtualizace marketingu

...a pokud jsme si mysleli, že se nás cloud computing netýká a že je to jakási vzdálená IT virtualita, pak rychle procitněme, než nám tento rychlík ujede. Naučili jsme se uvažovat v dimenzích hardwaru a softwaru, internetu a intranetu. Ale co jsou to ty „cloudy“ a co s tím v marketingu? V osnovách výuky marketingové komunikace to určitě nebylo, nebojte se, nechyběli jste. A protože se nejedená o nic jiného než zase o peníze, tedy o šetření nákladů, asi bychom se měli s tímto pojmem a možnostmi praktického využití „cloudů“ v marketingu seznámit.

 

Cloud computing si můžeme představit jako sdílení hardwarových prostředí a softwarových aplikací pomocí sítě. Velkou výhodou je virtualizace operací prováděných v tomto prostředí a hlavně jejich dostupnost kdykoliv a odkudkoliv nezávisle na platformě (PC, iPad, smart phone...). Ať již se jedná o možnost zakoupení počítačového času výkonného virtuálního systému za účelem řešení mimořádných firemních potřeb, či o službu virtuálního úložiště dat, každopádně si tyto možnosti zaslouží naši pozornost. Za největší průkopníky se považují společnosti jako Google, Apple, Amazon, Dell, ale i Audible. Dále takto pracují nejrůznější aplikace pro sdílení obrázků, sociální sítě či aplikace pro bezplatné sdílení prezentací v PowerPointu SlideShare či oblíbný TED, tedy úložiště videoprezentací.

Cloud jako virtuální úložiště dat

Pokud se Vám zdá předchozí odstavec příliš vzdálený marketingové realitě, hned si dovolím uvést několik konkrétních případů. Přibližně před rokem jsem zcela propadla nové vášni, a to audio knihám – v mém případě audio knihám v angličtině. Svého dodavatele www.audible.co.uk oddaně miluji jako správný lifetime client. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistila, že za mírný měsíční poplatek mám u svého dodavatele svou virtuální knihovnu. Cloud se skrývá pod názvem „My library“, tedy všechny audio knihy, které jsem získala za připisované kredity či které jsem zakoupila. S pokorou na ně myslím, kdykoliv přeinstalovávám své počítače. Ta knihovna je prostě virtuální. A je tam! A nezmizela! Zpočátku jsem byla nedůvěřivá, nyní jsem již přesvědčena o kvalitě této virtuální služby. Do svého iPodu si stáhnu kdykoliv cokoliv právě potřebuji.

A jako že se opravdu Knihová:-) jmenuji, zůstanu u knih, tedy u Amazonu. Virtualizace prostředí podobná, také využívá cloud computing. Propátravala jsem novinky a s údivem jsem ocenila webové mikrostránky autorů prodávaných knih nejen s jejich základním informacemi, recenzemi jejich knih od Amazonu ale i od čtenářů. Doslova jsem užasla nad videoportréty či aktuálními videonewslettery s informacemi o aktuálních autogramiádách či přednáškách autorů slavných jmen. Dychtivý čtenář dnes již v žádném případě nekupuje zajíce v pytli.

Obě výše uvedené společnosti jsou prostřednictvím svých webových aplikací virtuální učebnicí marketingu a doslova studnicí marketingových pokladů, transparentní komunikace a přitažlivých marketingových přístupů a strategií.

Interaktivní zákazník a cloud

Již na začátku jsme uvedli, že to bude o šetření nákladů. Náš interaktivní zákazník chce být stále více a více interaktivní, za svou aktivitu očekává zpětnou vazbu a chce být námi stále více a více „rozmazlován“. Přitom jsou naše vzájemné digitální stopy kdesi ukládány, aplikace se rozrůstají, nároky na funkčnost a zabezpečení celého systému stoupají. A toto vše něco stojí. Virtuální prostředí se též snáze a s nesrovnatelně menšími náklady implementuje, udržuje i recykluje. Před existencí cloudů by touto cestou mohly jít jen velké a bohaté společnosti. Dnes má svou šanci i každá firma či dokonce firmička v oblasti SMEs. Záleží to jen na invenci a vzájemné účinné spolupráci marketingových odborníků a odborníků z oblasti IT jak „cloudy“ začnou používat jako svou velkou konkurenční výhodu. Náklady na marketing se musejí pečlivě hlídat a rozpočty jsou všude pěkně „štíhlé“.

Vzdálená pracovní plocha

Nevím přesně, kde u společnosti Google končí servery, clustry a začínají „cloudy“, ale jako prostého uživatele jsem se doslova nadchla pro aplikaci Google Docs. Aktuálně v něm pracuje celá katedra jazyků při tvorbě anglicko-německo-českého marktingového slovníku. Sdílení dat, vzájemně se vidíme, kdo co v daný moment v aplikaci dělá, aplikace má i svůj chat, exporty v několika formátech usnadňují práci, supervize ze strany managementu jednoduchá díky nastaveným přístupovým právům, možnost zvolit hierarchii přístupových práv. Budu upřímná: zpočátku jako správní Češi nebyli všichni zcela nadšeni nutností založit si účet na Googlu a pokusit se nakouknout do neznámého virtuálního prostředí, nyní se však doslova pyšní tím, jak to zvládli:-). Aplikace Google Dokumenty pro mě znamená příležitost urychlit vědecký pokrok. Moc bych si přála, aby jí více využívali výzkumní pracovníci v oblasti lékařství k mezinárodní spolupráci. Enormně se tím urychlí vědecký výzkum a spoustu trpících se dočká rychleji svého nového léku.

 
Go to top