Jsme na prahu nového školního roku a všechno bychom chtěli udělat lépe než v tom roce minulém. Při přemýšlení o typickém chování našich studentů a o tom, co nás vlastně čeká ve výuce po minulém semestru či pololetí, které byly ovlivněny pandemií, se vynořují různé scénáře. Okouzlení z osobního kontaktu se studenty, který byl vzácností, zajisté brzy pomine a my budeme opět bojovat s různými, pro výuku neblahými situacemi: nesoustředěností studentů, multitaskingem* či sociálními sítěmi, které jsou neskonale zajímavější než pedagog, ať už by říkal cokoliv. Pojďme se tedy zamyslet společně nad tím, jak můžeme poměrně snadno s využitím dostupných technologií připravit např. hodinu angličtiny jako takové situované výukové prostředí, v němž studenti zapomenou alespoň na chvíli na své mobily a plně se do něj ponoří. Situaci, v níž se budou nacházet, budou vnímat spíše jako skutečnost. Ano, hovoříme o tzv. imerzivním učení (immersive learning).
Imerzivní učení / immersive learning
Mladší generace pedagogů se o výukových metodách s využitím technologií zajisté setkala již na pedagogických fakultách a mnozí je realizují v praxi. Pro osvěžení metodických přístupů si připomeňme, co to vlastně imerzivní učení je. Začněme se slovesem „immerse“, které v angličtině znamená „ponořit se“.
„Imerzivní učení je proces učení s využitím simulovaného nebo umělého prostředí. Takové prostředí umožňuje studentům se zcela do učení ponořit, a to takovým způsobem, že se cítí jako by vše reálně prožívali. Tento typ učení se stává běžným prvkem online kurzů a online výuky.“
„Immersive learning is the process of learning with the usage of a simulated or artificial environment. The environment enables the learners to completely get immersed in the learning and in a way that feels like experiencing an actual learning environment. This type of learning is becoming common with regards to online courses and learning.[1]
Odborná literatura i reálná praxe již pracuje s virtuální realitou (virtual reality), rozšířenou realitou (augmented reality) či smíšenou realitou (mixed reality). Mnohé školy jsou již některými z imerzivních technologií vybaveny (přinejmenším např. brýlemi pro virtuální realitu). Pro naši výukovou hodinu angličtiny si však vystačíme s něčím, co není zdaleka tak sofistikované, ale dokáže imerzivní zážitek navodit. Tímto nástrojem je vhodně zvolený FILM.
FILM jako jeden z nástrojů imerzivního učení
Nemůžeme naivně očekávat, že v době existence filmů „on demand“, budou studenti zaujatě sledovat děj filmu ve výuce. Moje osobní zkušenost je taková, že dříve film z YouTube ve výuce byl naprosto spolehlivou metodou, kterou studenti vítali. Ale snad proto, že zázraky zevšední, když si na ně člověk zvykne, časem to přestalo plnit funkci efektivní výukové metody. Dokonce jsem měla pocit, že film na screenu je signál k „oddychovému času“ na Instagramu či Facebooku. Jak se tedy tomuto nebezpečí vyhnout? Pojďme se podívat k těm, kteří do dělají vskutku dobře. Je to výuka jazyků se společností FluentU. Podívejme se na způsob zařazení filmu GIFTED do výuky angličtiny. Všimněme si všech metodických „vychytávek“ a přemýšlejme o nich z hlediska metodiky výuky cizímu jazyku.
Co dodat závěrem?
Nevím jak vy, vážení kolegové a kolegyně angličtináři, ale já se o to s nástupem nového školního roku pokusím. Jsem si vědoma, že je to o čase na přípravu takové hodiny, ale pokusím se využít zkušeností mých studentů se zpracováním videa, jeho ozvučením a především editací. Nepředpokládám, že by v dohledné době školy měly peníze na nákup licencí profesionálního programu na zpracování videa z dílny Adobe, jako např. Premiere či After Effects, zatím si vystačíme s open source řešením. Třeba nás naši studenti svými dovednostmi a kreativitou sami překvapí. Pak to bude i o realizaci dalšího metodického přístupu, tj. learning by doing**.
Education online je vám k dispozici i pro sdílení vašich úspěchů na poli immersive learning. Těšíme se na ně na immersivelearning@educationonline.cz či na našem profilu na Facebooku.
- * Multitasking = vykonávání více druhů činností najednou.
- ** Learning by doing = učení se vlastní činností, aplikace teorie v tvořivé práci (konstruktivistá metoda v edukaci)
[1] MOVCHAN, Sergiy, 2018. Immersive Learning: Explained [online] [vid. 2020-08-30]. Dostupné z: https://raccoongang.com/blog/immersive-learning-explained/