Education on line > Články pro pedagogy > Vlídné slovo pedagoga jako audio „na vyžádání“

Na základě přání příznivců Education online z řad pedagogů přinášíme v následujícím článku informace, jak jednoduše připravit audio nahrávku pro účely výuky. Žáci a studenti, kteří mají možnost uslyšet svého pedagoga v audionahrávce „na vyžádání“, tuto formu komunikace zajisté přivítají. Navíc nahrávku si mohou vyposlechnout vícekrát, což je výhodné např. u žáků na prvním stupni, neboť ji mohou slyšet i jejich rodiče a domácí přípravu korigovat žádoucím směrem.

Nejen streamované video, ale i podcast

Jako pedagogové čelíme různým výzvám spojených s digitalizací výuky. Učíme se postupně bravurně ovládat aplikace pro online výuku a online konzultace se studenty (MS Teams, ZOOM, SKYPE, Whatsapp apod.) Prostředí streamované (přímo přenášené) online výuky však může být poněkud stresové, což může např. vést i k tomu, že si studenti instrukce pedagoga k domácí přípravě nezapamatují zcela přesně. Řešením může být audio nahrávka s hlasem učitele. Můžeme ji využít jak pro zadání domácího úkolu, tak i pro instrukce ke cvičením či výkladu samotné látky.

Pro audio nahrávku v českém prostředí pomalu zdomácňuje pojem „podcast“. Je to akronym[1] a skládá se z názvu iPod, tedy legendárního přehrávače hudby od firmy Apple, a anglického slovesa „broadcast“, což znamená vysílat. Audio soubory převážně ve formátu MP3 (ale i M4a, WAV či jiné) jsou umísťovány do příslušného prostředí na internetu.

Podcasting ve výuce

Podcasting s nejrůznějším tematickým zaměřením připravují lektoři kurzů, ale např. i univerzity v rámci neformální výuky. Mnohé z univerzitních podcastů zahraničních univerzit je možné sledovat např. v App Store či Google Play v příslušné aplikaci, a to zcela zdarma. Ani některé české univerzity nejsou v tomto ohledu pozadu a poskytují svým studentům přednášky v audio formě. Někteří pedagogové mají dokonce svůj vlastní audio blog.

Proč bychom podcasting nezačali využívat i na základních a středních školách a ve zvýšené míře i na univerzitách? Audio soubor můžeme nahrát na příslušné místo ve školní aplikaci či do LMS[2] systému (např. ve školách hojně rozšířený Moodle). Další možností je odeslat audio nahrávku do určitého objemu dat jako přílohu e-mailu.

Příprava audio nahrávky pro výuku

Existuje velké množství amatérských i profesionálních, bezplatných i placených softwarových aplikací pro přípravu nahrávky. Zde je informativní výčet několika z nich:

  • Audacity (bezplatné open-source řešení)

Popis: velmi praktický audio editor s řadou funkcionalit ke stažení zde.

  • Skype recorder

Popis: automaticky nahrává Skype hovory

  • mobilní aplikace ve vašem telefonu typu „Diktafon“

Popis: bývá již předinstalován s koupí telefonu, další aplikace pro nahrávání zvuku je možné stáhnout na App Store či Google Play.

  • Audition (profesionální program od společnosti Adobe)

Popis: profesionální audio výstup, široké možnosti editace, možnost předplatného v rámci Adobe Creative Cloud, školy mají speciální slevy.

  • Free M4a to MP3 Converter X

Popis: jednoduchý a intuitivní software pro převod formátu M4a na MP3 (a WAW); možno bezplatně získat zde.

Jednoduché řešení pro pedagoga

Pedagog pro účely podcastingu ve školní výuce potřebuje něco jednoduchého a ideálně finančně nenáročného. Intuitivní ovládání je samozřejmostí. Zde je jedno velmi jednoduché řešení.

Co k tomu potřebujeme?

  • chytrý telefon
  • aplikaci Dropbox (nebo jiné úložiště dat)
  • software na převod M4a na MP3

Do předinstalované aplikace „Diktafon“ v mobilním telefonu namluvíme text. Používáme-li mobilní telefon iPhone, vznikne soubor ve formátu M4a, který je obvykle velmi čistá nahrávka s malým objemem dat výsledného souboru. Avšak většina přehrávačů, které mají příjemci audia běžně k dispozici ve svém počítači, přehrává soubory ve formátu MP3. A tak výsledný soubor pomocí funkce „sdílet“ odešleme ze svého mobilního telefonu do počítače do aplikace Dropbox, kde jsem si předem připravili složku „Audio“.

Následně otevřeme program Free M4a to MP3 Converter X, převedeme nahrávku do formátu MP3 a nahrajeme do školního systému či odešleme jako přílohu e-mailem. Běžná velikost přílohy e-mailu bývá obvykle limitována velikostí souboru 10 MB. Potřebujeme-li větší soubor, můžeme využít bezplatné aplikace www.uschovna.cz . Ta generuje odkaz na stažení, který můžeme zaslat celé třídě/skupině studentů. Soubor je archivován běžně 30 dnů, což znamená, že nahrávku si studenti mohou stáhnout kdykoliv v průběhu jednoho měsíce.

Samozřejmě, je možné pořídit zvukový záznam v některém z jiných softwarových programů (např. Audacity), která má přímý výstup ve formátu MP3. Potřebujeme k tomu pouze počítač s připojeným mikrofonem.

Několik tipů na závěr

Je samozřejmé, že nahrávku pořizujeme v nerušeném prostředí. Třešničkou na dortu je například krátká znělka na začátku každého podcastu. A rada na závěr? Usmívejte se na mikrofon. Váš hlas bude příjemný a bude z něj vyzařovat optimismus a pohoda.

Pokud podcasting v rámci výuky již využíváte, podělte se o své zkušenosti na našem profilu na Facebooku. Těšíme se na vaše postřehy a komentáře.


[1] Zkratkové, ale zároveň svébytné slovo, které lze jako jedno slovo vyslovit.

[2] LMS = Learning Management System, tj. systém řízení studia. Na školách a univerzitách je velmi rozšířená bezplatná aplikace MOODLE.

Leave a Reply